5/20/11

TUTORIAL : BLOG ARCHIVE SCROLL








Maybe ramai yang dah tau macam mana nak buat, tapi bagi aku ni benda baru yang aku belajar sepanjang proses membina template baru ni... Oleh itu aku nak sharela sikit dengan sesiapa yang sudi.



  • Langkah 1 :

Dashboard > Design > Edit HTML tandakan kotak Expand Template Widget (download dulu yer, takut jadi benda yang tak diingini).

  • Langkah 2 :

Cari code dibawah :

<div id='ArchiveList'>

Untuk mencari tekan keyboard Ctrl + F ataupun F3.

  • Langkah 3 :

Copy code dibawah dan paste di atas code tadi.

<div style='overflow:auto; width:ancho; height:100px;'>

Height boleh diubah mengikut kesesuaian anda.

  • Langkah 4 :

Lengkapkan coding tersebut dengan meletakkan penutup coding... Aku nak cakap pon aku tak pandai nak letak kat mana, so biarkan gambar berbicara.

  <div class='widget-content'>
<div style='overflow:auto; width:ancho; height:200px;'>
 
<div id='ArchiveList'>
  <div expr:id='data:widget.instanceId + &quot;_ArchiveList&quot;'>
    <b:if cond='data:style == &quot;HIERARCHY&quot;'>
     <b:include data='data' name='interval'/>
    </b:if>
    <b:if cond='data:style == &quot;FLAT&quot;'>
      <b:include data='data' name='flat'/>
    </b:if>
    <b:if cond='data:style == &quot;MENU&quot;'>
      <b:include data='data' name='menu'/>
    </b:if>
  </div>
  </div>
</div>

Ha tambah </div> kat hujung sekali...

  • Langkah 5 :

Click preview, kalau jadi Save Template...

Credit to : SINAR RAUDHAH



MORAL : Belajarlah selagi boleh belajar.

p/s : Pening kepala tengok HTML ni...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...