11/20/11

CINTA DAN HATI

Di sebuah kampung pada zaman dahulu kala, tinggal dua sahabat baik yang bernama Cinta dan Hati. Kedua-duanya saling memerlukan diantara satu sama lain, jika Hati tiada makan Cinta akan berasa gusar dan gelisan, begitulah sebaliknya. Kemana saja mereka pergi, mereka akan sentiasa bersama.

Hidup mereka tidak mengendahkan orang lain, apa yang penting mereka bahagia dan tetap bersama. Bagi mereka, hubungan mereka itu sudah saling melengkapi walaupun Si Cinta itu buta matanya, manakala Si Hati pekak telinganya. Entah apa cara komunikasi yang diguna pakai tidak dapat dikenalpasti, tetapi kedua-duanya dapat hidup bersama. Bak kata pepatah, masing-masing punyai kimia.

Tapi pada dasarnya, hanya penduduk kampung tersebut yang dapat melihat dan mendengar semuanya dengan jelas. Acap kali penduduk kampung menunjukkan bukti kepada Si Cinta bahawa Si Hati telah curang dengannya. Namun apakan daya, Si Cinta itu buta, tidak dapat melihat bukti-bukti itu dengan jelas dan nyata.

Puas penduduk kampung tersebut menasihati dan menegur Si Hati agar tidak melakukan perkara sedemikian, namun hasilnya sama. Si Hati tidak mendengar segala nasihat dan teguran yang disampaikan kepadanya. Apakan daya, setiap usaha yang dilakukan oleh orang kampung gagal sama sekali.

Cinta itu buta, manakala Hati itu pekak. Cinta membutakan mata semata-mata untuk menghalalkan semuanya. Hati memekakkan telinga untuk mendengar setiap nasihat dan teguran.

MORAL: Cinta itu buta, hati itu pekak.
p/s:  ……………………

9/23/11

MULUT

Mouth

Kita lahir dengan dua mata dan dua telinga, tapi kita hanya diberi satu mulut. Kerana mulut adalah senjata yang amat tajam. Mulut boleh menyakiti, boleh membunuh, boleh menggoda dan banyak perkara tidak menyenangkan lagi. Oleh itu bicara sedikit mungkin, tapi lihat dan dengarlah sebanyak-banyaknya.

MORAL : Lidah lebih tajam dari sebilah pedang.
p/s : Berus gigi sekurang-kurangnya 2 kali sehari.



9/15/11

JANGAN


jangan



Jangan senangkan benda yang mudah


Jangan susahkan benda yang senang


Jangan payahkan benda yang susah


Jangan sukarkan benda yang payah


MORAL : Yang kecil tak perlu dibesarkan… Yang besar tak perlu dihebohkan.
p/s : Bagai telur dihujung tanduk

8/17/11

#5 WORDLESS WEDNESDAY


8/1/11

SENARAI BAZAAR RAMADHAN SEKITAR KUALA LUMPUR





BIL
LOKASI
DAERAH/BANDAR
1. Jalan 21/146, Bandar Tasik Selatan Bandar Tun Razak
2. Tempat Letak Kereta Taman Tasik Permaisuri Bandar Tun Razak
3. Pusat Penjaja Bazar Ramadhan Pekan Sg Besi Bandar Tun Razak
4. Kawasan Tempat letak Kereta Velodrom Cheras Bandar Tun Razak
5. Bazaria Larut Malam, Velodrom Cheras Bandar Tun Razak
6. Taman Len Sen Bandar Tun Razak
7. Jalan 14/155C Apartment Sri Rakyat Bukit Jalil Bandar Tun Razak
8. Jalan Budiman 25, Taman Mulia Bandar Tun Razak
9. Parking Motosikal Blok D, Seri Penara Fasa II Bandar Tun Razak
10. Dataran Padang Permainan Bandar Tun Razak
11. Parking Bersebelahan LRT Cheras Bandar Tun Razak
12. Taman Segar Cheras
13. Jln Susur Off Jln Pasar/Pudu Cheras
14. Jln Benteng
(Sebelah Restoran Burger King & Bangunan Hong Kong & Shanghai Bank)
Bukit Bintang
15. Jln Chow Kit (Sepanjang Siarkaki Chow Kit) Bukit Bintang
16. Lorong Berangan Bukit Bintang
17. Pasarama Kota (Depan Kelang Bus Stand) Bukit Bintang
18. No. 239, Jalan Tuanku Abdul Rahman
-Kawasan tempat letak kereta persendirian
Bukit Bintang
19. Jalan Haji Taib Bukit Bintang
20. Siar Kaki Persimpangan Jln Chow Kit Hingga Ke Supermarket Bintang (Jln Hj Taib/ Tuanku Abdul Rahman- Chow Kit) Bukit Bintang
21. Jalan Masjid India Bukit Bintang
22. Lorong Tuanku Abdul Rahman Bukit Bintang
23. Tapak Parking Pasar Selayang Batu
24. Rumah Pangsa Pkns, Jln Kuching Batu
25. Sentul Pasar Batu
26. Kampung Batu Muda, Jalan Ipoh Batu
27. PPR Batu Muda Batu
28. Kawasan tempat letak kereta di hadapan Kompleks, kawasan lapang di tepi Kompleks dan didalam Kompleks, Kompleks Mutiara, Batu 31/2 Jalan Ipoh Batu
29. Hadapan Flat Taman Aman Putra Jinjang Utara Batu
30. Siarkaki Leboh Pudu Bukit Bintang
31. Jalan Metro Prima 5 depan Maybank, Kepong Kepong
32. Di antara Blok D dan Blok E, PPR Kampung Muhibbah Seputeh
33. Kiri dan Kanan Jalan Radin Bandar Baru Sri Petaling Seputeh
34. Jalan 3/109c off Jalan Klang Lama Seputeh
35. Jalan Sri Jati 3 Lembah Pantai
36. Sebelah Pure Life off Jalan Puchong Lembah Pantai
37. Kawasan Flat Kg Kerinchi 17 Tingkat Lembah Pantai
38. Tapak Kosong Setinggan Kg Pasir Kiri Jalan Pantai Dalam Lembah Pantai
39. Jalan 1/38j (Susur Wisma Suhati) Segambut
40. Taman Wilayah Selayang Fasa 3 Batu
41. Pasar Datuk Keramat Titiwangsa
42. Persimpangan Jln Tar/ Jln Raja Alang Titiwangsa
43. Jln Hj Hussein, Lorong Haji Hussein 3, Jalan Raja Bot Dan Lorong Raja Bot (Chow Kit) Titiwangsa
44. Jln Cochrane Titiwangsa
45. Jalan Rejang 11, Setapak Jaya Setiawangsa
46. Jalan Wangsa Melawati 3 Setiawangsa
47. Jalan Wangsa Delima Setiawangsa
48. Rampai Business Park, Jalan Rampai Niaga 6 Setiawangsa
49. Di kawasan tanah kosong di hadapan Surau Al-Ikhlasiah, Kg Semarak off Jalan Semarak Setiawangsa
50. Jalan 1a/6, Setapak Indah, Danau Kota Wangsa Maju
51. Siar Kaki Depan Ong Tai Kim, Gombak Wangsa Maju
52. Jalan Langkawi, Teratai Mewah Wangsa Maju
53. Kaki lima Plaza Idaman Wangsa Maju
54. Jalan 4/27A Seksyen 2 berhadapan Bangi Kopitiam Wangsa Maju Wangsa Maju
55. Jalan 3/27A berhadapan Alpha Seksyen 1, Wangsa Maju Wangsa Maju
56. Di atas siar kaki Jalan jernai, Medan Idaman Wangsa Maju
57. Tapak Pasar Malam Taman Melati Wangsa Maju
58. Tapak Kosong Setinggan Kg Pasir Kiri Jalan Pantai Dalam Lembah Pantai


Bazaar Ramadhan Sekitar Lembah Klang DI SINI

Jika terdapat sebarang tempat lain yang tidak dinyatakan… Share saja, jangan segan jangan malu…



MORAL : Membazir itu amalan syaitan
p/s : Area rumah aku saja dah lebih 5 bazaar, mana mau pegi ni ha???



KREDIT TELEFON HABIS??? TOP UP DI SINI

BUAT DUIT MELALUI FACEBOOK DAN TWITTER... KLIK SINI

MAHUKAN TIKET KONSERT DENGAN DISKAUN 20%??? KLIK SINI

INTERNET ANDA PERLAHAN??? CUBA YANG INI

DAPATKAN HADIAH SEMPENA HARI RAYA BERSAMA PERODUA... DI SINI

MENCARI PLAN PRABAYAR UNTUK iPHONE??? KLIK SINI

7/30/11

WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA NEGERI-NEGERI SELURUH MALAYSIA TAHUN 1432H/2011M


40682_149441878401699_100000076620929_442873_4410391_n



Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya.


jadual-waktu-berbuka-puasa-2011-kawasan-wilayah
Wilayah Persekutuan Labuan


jadual-waktu-berbuka-puasa-2011-kawasan-labuan

Bagi lain-lain negeri sila ke : Waktu Imsak Dan Berbuka Puasa Negeri-Negeri Seluruh Malaysia Tahun 1432H/2011M

Untuk waktu solat, sila ke : e-solat


MORAL : Laksanakan tanggungjawab
p/s : Penuh ke tak posa tu ha???

7/27/11

#4 WORDLESS WEDNESDAY




7/20/11

#3 WORDLESS WEDNESDAY (MALAYSIA VS CHELSEA)

malaysia vs chealsea

Sumber : sokernet.com

supermokh

TOP UP HABIS??? TAK JADI MASALAH, KLIK SINI

BUAT DUIT DENGAN FACEBOOK DAN TWITTER??? KLIK SINI

MENANGI iPAD2, CANON EOS 550D DAN HTC DESIRE... KLIK SINI

NAK JUMPA DAVID ARCHULETA??? TENGOK SINI

CARI TINTED BARU UNTUK KERETA ANDA??? KLIK SINI



7/19/11

HADIAH TERBAIK

hadiah

Kepada kawan – Kesetiaan


Kepada musuh – Kemaafan 


Kepada ketua – Khidmat



Kepada yang muda - Contoh terbaik



Kepada yang tua - Hargai budi mereka dan kesetiaan.



Kepada pasangan - Cinta dan ketaatan



Kepada manusia – Kebebasan



MORAL : Buat balik di balas baik…
p/s : Kepada orang berkenaan, aku cakap elok-elok, kau balas macam taik…




TOP UP HABIS??? TAK JADI MASALAH, KLIK SINI

BUAT DUIT DENGAN FACEBOOK DAN TWITTER??? KLIK SINI

MENANGI iPAD2, CANON EOS 550D DAN HTC DESIRE... KLIK SINI

NAK JUMPA DAVID ARCHULETA??? TENGOK SINI

CARI TINTED BARU UNTUK KERETA ANDA??? KLIK SINI


7/13/11

#2 WORDLESS WEDNESDAY

Image02901_thumb





tiket2_thumb6

7/12/11

PENDIDIK

guru

Jika seorang DOKTOR membuat kesilapan, dia hanya membunuh seorang pesakit.

Tetapi, kalau seorang PENDIDIK melakukan kesilapan, dia akan membunuh satu generasi..

JURUTERA hanya berdepan dengan mesin dan alat-alat teknologi,

tetapi PENDIDIK berdepan dengan sikap dan peribadi teknokrat itu sendiri..

p/s : Arsenal Malaysia oi……


7/7/11

KEPUTUSAN UNDIAN PUSINGAN KE-3 KELAYAKAN OLIMPIK LONDON 2012

Group kelayakan olimpik

Macam mana??? Ada harapan tak ni???
Sejujurnya mula-mula aku berharap Malaysia akan jumpa Korea Selatan dari Jepun…Tapi kalau dilihatkan Group C ni rasanya peluang untuk mara lebih jauh masih terbuka untuk skuad Olimpik negara…

MORAL : Tanah Tumpahnya Darahku
p/s : Pakat simpan duit nak pi London 2012 ni… Jom-jom…


6/28/11

KALAU

Layan dulu gambar kat bawah ni… Gambar aku dapat dari Facebook, skim apa benda tak tau… Tapi macam menarik pulak aku rasa…

kalau

Soalan pada akhir gambar akan mengundang pelbagai jawapan… Bila berfikir punya berfikir, pada akhirnya akan disusuli dengan satu perkataan yang akan buatkan samada kita menyesali atau cuba untuk berubah akan terpacul keluar dalam kepala otak

Perkataan yang dimaksudkan ialah KALAU…
  • “Kalaula dulu aku rajin belajar, tak adala jadi macam ni…”
  • “Kalaula aku tak buat macam tu dulu…”
  • “Kalaula…”
  • “Kalau…”
  • “Kalau,” dan…
  • “Kalau”
Banyak sungguh ‘kalau’ yang keluar, semuanya hanya untuk mencari alasan mengapa hidup kita tak seperti yang diimpikan…



Apa kata kalau kita menggunakan perkataan ‘kalau’ itu untuk mencari sebab dan cara untuk menyelesaikan masalah yang telah kita hadapi tu???
  • “Kalau jalan ni sesak, macam mana aku nak buat untuk mengelakkan kesesakan ni?”
  • “Kalau macam ni tak boleh, apa cara lain yang boleh?”

MORAL : Berusaha mencari jalan, bukan alasan
p/s : Kalaula aku kaya… pang…

6/26/11

PENYEBAB ISLAM MUNDUR

  • JAHIL
    • Jahil bukan setakat bererti bodoh semata-mata tapi lagi tinggi pangkat dari bodoh. Contohnya : Menyangka diri dah cukup pandai dah… Tak boleh nak terima teguran… Tidak tahu membezakan hak dan batil.

  • ULAMA’ DAN UMARA YANG ROSAK AKHLAK
    • Umara angkuh dalam memerintah… Tak mahu ambil pandangan dan pendapat orang lain… Para umara menganggap rakyat hanya sebagai haba kepada mereka… Maka wujudlah ulama-ulama yang menjadi penjilat kaki pemerintah serta mengiyakan walaupun salah.

  • TAKUT
    • Dulu umat Islam merupakan pejuang yang berani dan membantu kegemilangan Islam, tapi tu dulu sekarang ni??? Sekarang semua dah jadi pengecut dan menyebabkan kemunduran Islam.

  • PUTUS ASA DAN KECEWA
    • Media massa barat memang berjaya menghancurkan Islam… Generasi sekarang dilihat lebih menyanjung barat…

  • LUPA SEJARAH
    • Sejarah Islam dulu begitu gemilang… Namun umat Islam sekarang dah lupa atau dilupakan tentang sejarah kegemilangan tersebut… Umat Islam bukan setakat lupa sejarah… Tetapi turut lupa siapa diri mereka yang sebenar…


Bibliografi :

          Jamnul Azhar. (2001). Al-Quran dan Sains : Siri Pertama. Alor Setar : Pustaka Darussalam Sdn. Bhd.


MORAL : “Bangun  dan bangkitlah wahai generasi muda (Islam)” – Khutbah Jumaat 10 Jun 2011

p/s : Khutbah Jumaat kat masjid kg aku na…

6/23/11

5 CARA KIKIS SIKAP TAKBUR



Imam Al-Ghazali ada menyatakan 5 cara untuk mengikiis sikap takbur dalam diri iaitu :

  • Apabila anda bersua dengan kanak-kanak, anggaplah dia lebih bersih dan mulia daripada kita kerana belum mempunyai dosa berbanding diri kita.

  • Apabila kita bersua dengan orang tua, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana dia lebih lama beribadat kepada Allah

  • Apabila bersua orang alim, anggaplah beliau lebih mulia daripada kita kerana banyak ilmu yang diketahui tetapi kita belum mengetahuinya.

  • apabila bersua dengan orang jahil, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana dia melakukan dosa disebabkan kejahilannya sedangkan kita berdosa tetapi memiliki ilmu.

  • Apabila bersua dengan orang kafir, katakanlah di dalam hati bahawa suatu hari nanti mungkin dia akan insaf dan memeluk Islam dan diampunkan oleh Allah SWT, sedangkan kita yang telah Islam sejak lahir terus menerus melakukan dosa dan pahala tidak mampu kita pastikan…


MORAL : Sehebat mana pun kita ada lagi yang lebih hebat…
p/s : Wow!!!

6/22/11

#1 WORDLESS WEDNESDAY


Wordless Wednesday??? KLIK SINI.

pergh
MORAL : Hurmmmmmmmmmmmmmm…..
p/s : Hurmmmm…

6/21/11

PENYIBUK

Tau apa tu penyibuk??? Penyibuk merupakan satu perkataan yang terbentuk apabila imbuhan “pen-“ di tambah pada perkataan asas “sibuk”, maka terjadilah satu perkataan baru iaitu “penyibuk”.

pen + sibuk = penyibuk


Dari segi maksudnya menurut pandangan aku, penyibuk ialah seseorang yang suka masuk campur urusan orang lain tanpa sebarang usul periksa terlebih dahulu dan yang paling penting TANPA DIUNDANG…

Contoh ayat harian:
“Hang jangan dok jadi penyibuk dok jaga tepi kain aku… Tepi kain hang pon tak terjaga…”
-----------------------------------------------------------

Pada dasarnya, perlukah seorang yang bergelar penyibuk ini dalam kehidupan bermasyarakat??? Bagi aku perlu, dan perlu juga melihat beberapa perkara terlebih dahulu sebelum seseorang itu menjadi penyibuk… Antara perkara yang perlu dilihat ialah, masa, tempat dan juga keadaan serta masalah yang nak disibukkan tu…

Sebagai contoh, perlukah kita menjadi penyibuk sekiranya jiran kita bergaduh suami isteri diwaktu malam sehingga menganggu tidur kita??? Kalau aku, perlu… Kacau aku tidur kot… Tapi ingat, tengok balik perenggan atas…

Nak jadi seorang penyibuk kenala ada otak dan pakai akal tu sama… Janganla jadi seorang penyibuk yang cuma ada suara nak memecah belahkan orang ataupun menambahkan lagi masalah… Memangla layak digelar penyibuk yang menyibuk…

Penyibuk manakah yang menjadi idaman kalbu??? Anda yang tentukan…



MORAL : Ada akal pakai elok-elok…
p/s : Tak sibuk, tapi saja buat sibuk…

JAWATAN KOSONG


Anda memerlukan kerjaya??? Tahu kat mana nak cari??? Ya…. Sila rujuk gambar yang disediakan….

jawatan kosong

SUMBER : Penyokong Setia Hijau Kuning


MORAL : Paham-paham sendirila…
p/s : Sesuai untuk aku jua…



6/19/11

HARAPAN SEORANG IBU

Sempena dengan hari ibu yang dah berlalu aku ada satu kisah yang nak diceritakan… Kisah ini adalah kisah benar bukan rekaan semata-mata… Aku tak pandai nak mengarang, apa-apa hal pon layan jela…

-----------------------------------------------------------

TARIKH : 2 bulan yang lalu
MASA : Lepas balik main bola
TEMPAT : Salah sebuah kampung di Melaka

Hari Rabu kalau tak salah aku sebab ada pasar malam kat kampung tersebut… Aku balik je main bola terus capai dompet ambil duit terus pergi ke pasar malam dengan berjalan kaki…  Bukan jauh mana pon pasar malam tu dengan rumah yang aku sewa… Dalam perjalanan besala tegur menegur jiran sekampung… Sampai kat satu rumah ni adala tiga orang makcik yang aku rasa sebaya dengan nenek aku kat kampung tu… Depa tegur aku dulu…
“Cikgu… Pegi pasar malam ke??? Mana kawan-kawan-kawan yang lain???”
“Yer mak cik… Saja nak pi tengok apa yang best… Diorang pegi Bukit serindit, jogging… Mak cik tak pi pasar malam ke???”
“Dah beli dah ni ha…”
“Tak pa la mak cik yer, saya pi dulu…”
Aku meneruskan langkahan untuk menggapai air jagung kat pasar malam (air jagung kat mak cik tu memang best wooo…) Siap membeli aku pun tunggu lagi, belah jela… Barula namanya membeli belah, yer tak???

Sampai kat rumah tadi aku tengok mak cik tadi dok ada lagi, apa yang disembangkan pon aku tak taula…
“Banyak beli cikgu…”
“Eh, adala ni ha buah sikit dengan nasi nak buat makan malam ni…”
“Cikgu mengajar kat mana yer???”
“Kat depan ni je, sekolah pendidikan khas tu… Ala kejap je… Praktikum 3 bulan…”
“Oooo… Lepas ni balik belajar la yer??? Kat mana tu??? Susah tak ajar budak-budak tu???
Dalam hati aku, banyak pulak makcik ni tanya… Interview ke apa entah…
“A’a cik, balik belajar… Kat KL, maktab je pon cik oi… Errrr… susah ke tak??? Entahlah makcik, tapi seronokla…”
“Bertuahla anak ni, muda-muda lagi dah ada kerja bagus… Bagus kerja cikgu tu… Hurm… Anak mak cik ramai dok kat KL tu… Semua dah kerja dah…
“Eh, biasa-biasa je makcik… Ye ke??? Mak cik selalula turun KL ni yer???
“Tak adala, sekali dulu je mak cik pegi… Diorang kerja, malas mak cik nak kacau… Tunggu jela diorang balik raya setahun sekali… Kalau tak diorang tak balik… Susah nak dapat cuti…”
“Ha, yela tu mak cik… Masing-masing sibuk…”
“Anak ni orang mana??? Mak bapak ada lagi??? Kalau ada, jagala diorang baik-baik, selalula tengok-tengok diorang tu sementara masih ada… Kalau dah tak ada nanti menyesal pon tak guna dah… Orang tua ni bukan nak apa, tak mahula duit anak ni… Kasih sayang tu yang diorang nak…”
Aku tengok jam, tak masuk waktu Maghrib lagi aku dah kena ceramah Maghrib??? Layan jela mak cik ni…
“Saya orang Kedah, diorang Alhamdulillah sihat, ada lagi kat kampung tu ha… Yer mak cik….”
Aku anggukkan kepala aje apa yang dia cakap tu… Tiba-tiba ada sorang mak cik lagi menyampuk.
“Mak cik kau, ni anak dia dah lama tak balik, nak pergi KL pon dah tua ni ha, tak larat…”
Tersentak kejap aku… Apa aku nak cakap ni ha???
“Owh, nanti-nanti diorang balik la tu… Sibuk je tu…………..”
Azan Maghrib pun berkumandang…
“Eh, dah Maghrib dah ni ha mak cik… Saya nak balik dulu la yer, nanti esok-esok kita jumpa lagi… Assalamualaikum….
Fuhhh…. Aku dah mati akal nak cakap macam mana… Nanti aku salah cakap, jadi drama Melayu pulak. Aku pun teruskanlah perjalanan balik ke rumah… Mandi, sembahyang, makan, keluar melepak…

Sekian tamatlah sudah cerita sempena hari ibu yang dah lepas berminggu-minggu yang lalu… Kisah sebuah harapan seorang ibu terhadap anaknya… Aku ingat dalam drama je ada macam ni… Rupanya ada sungguh, tak ku sangka, tak ku duga… Dunia-dunia…


MORAL : Baca balik apa yang mak cik tu ceramah kat aku, malas cakap banyak kali.
p/s : Ceq sayang mak abah ceq tau…

6/12/11

ATAS…BAWAH


Berapa ramai yang berada di atas akan memandang kebawah memberi bantuan??? Berapa ramai yang di bawah mengharap bantuan dari yang berada di atas???

Tinggi sangatkah untuk yang di atas menunduk ke bawah??? Ataupun terlampau tinggi untuk di bawah mendaki???

Yang di depan akan terus mendahului… Yang di belakang akan terus ketinggalan…


MORAL : Hidup umpama roda yang bergerak… Kadang di atas, kadang di bawah…

p/s : Letih….

5/20/11

JATA NEGARA

   jatanegaramalaysialamajatanegaramalaysia

Sebelum ni kita dah belajar Geografi berkenaan minyak… Sekarang kita akan belajar Sejarah pulak mengenai Jata Negara… Hangpa nampak kedua-dua gambar kat atas tu??? Apa yang yang sama dan apa yang membezakan diantara kedua-dua jata negara tersebut???

  • Lambang Persekutuan Tanah Melayu telah diperkenalkan dan diwartakan oleh Raja-raja Melayu pada 30 Mei 1952.
  • Reka bentuk Lambang Persekutuan atau Jata Negara ini diusahakan oleh Jabatan Ukur menggunakan enam warna.
  • Reka bentuk lambang ini telah diusahakan dalam masa yang lama dan telah dibincangkan bersama-sama dengan Sir Henry Gurney dan Raja-raja Melayu.


  • Jata Negara yang ada sekarang mempunyai beberapa perubahan.
  • Lambang-lambang bagi Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak telah diubah beberapa kali.
  • Dalam versi baru harimau pada Jata Negara dikemas kini pada bahagian kepala harimau.


----------------------------------------------------------------------------------------------

Okay… Semua kat atas tu adalah yang tersurat, yang boleh dilihat dengan mata kasar. Bila aku tengok jata negara, aku teringat cikgu Sejarah aku dulu, Cikgu Bakar… Dia ada cerita dekat kelas aku mengenai di sebalik harimau jata negara… Tak tahula samada fakta ataupun auta… Tapi ada logiknya…

Hangpa perasan tak keadaan harimau dalam kedua-dua jata negara tersebut??? Macam mana??? Harimau dalam jata negara lama lebih kurus dan terjelir lidah, betul kan??? Yang baru lebih berisi dan ternganga nampak lebih garang…

Harimau jata negara lama kurus sebab dulu sebelum merdeka, rakyat Malaya a.k.a Tanah Melayu hidup dalam keadaan yang susah… Tak cukup makan di zaman penjajahan… Lidah terjelir dan tergigit, semua ni melambangkan kesusahan rakyat dulu sebelum mencapai kemerdekaan…

Harimau pada jata negara yang baru, lebih berisi dan tampak garang… Menunjukkan selepas Tanah Melayu @ Malaya @ Malaysia mencapai kemerdekaan rakyatnya cukup makan dan berada dalam keadaan yang selesa….

Bila difikirkan balik semua ni ada kebenarannya walaupun aku tak pasti samada ini fakta atau auta… Adakah ini semua mainan psikologi???


MORAL : Sayang tak negara kita???

p/s : Ada orang cakap jata negara ada unsur-unsur Freemason, benarkah???

TUTORIAL : BLOG LIST SCROLL






Sekali lagi benda baru yang dipelajari oleh aku... So sekali lagila jugak aku nak share kat sini. Kali ni scroll kat blog list pulak...



  • Langkah 1 :

Macam selalu, Dashboard > Design > Edit HTML, tandakan kotak Expand Template Widget... Dah tanda, download dulu takut jadi perkara yang tidak diingini.

  • Langkah 2 :

Cari code dibawah :

<div class='widget-content'>

Nak mencari tekan keyboard Ctrl + F ataupun F3.

  • Langkah 3 :

Dah jumpa??? Buang code tersebut dan gantikan dengan code dibawah :

<div class='widget-content' style='overflow:auto; width:ancho; height:100px;'>

Height boleh diubah-ubah untuk kesesuaian blog hangpa.

  • Langkah 4 :

Preview, kalau tiada sebarang masalah bolehla Save Template tersebut.

Nota Tambahan

Sekiranya hangpa nak tukar nama bloglist tersebut kepada nama lain.

  • Langkah 1 :

Dashboard > Design > Edit HTML, tandakan kotak Expand Template Widget... Cari nama blog list hangpa dengan menekan Ctrl + F ataupun F3. Kalau tak tau, pergi ke Page Elements, tengok nama blog list hangpa apa.
Contoh aku punya :

namabloglist

  • Langkah 2 :

Dah jumpa dekat HTML, gantikanlah dengan nama yang baru.

</b:widget>
<b:widget id='BlogList1' locked='false' title='My Blog List' type='BlogList'>
<b:includable id='main'>
    <!-- only display title if it's non-empty -->
    <b:if cond='data:title != &quot;&quot;'>
      <h2 class='title'><data:title/></h2>
    </b:if>

Gantikan perkataan bewarna merah dengan nama yang baru.

Credit to : SINAR RAUDAH


MORAL : Tangan yang memberi adalah lebih baik dari yang menerima.

p/s : melayan HTML je kerjanya...

TUTORIAL : BLOG ARCHIVE SCROLL








Maybe ramai yang dah tau macam mana nak buat, tapi bagi aku ni benda baru yang aku belajar sepanjang proses membina template baru ni... Oleh itu aku nak sharela sikit dengan sesiapa yang sudi.



  • Langkah 1 :

Dashboard > Design > Edit HTML tandakan kotak Expand Template Widget (download dulu yer, takut jadi benda yang tak diingini).

  • Langkah 2 :

Cari code dibawah :

<div id='ArchiveList'>

Untuk mencari tekan keyboard Ctrl + F ataupun F3.

  • Langkah 3 :

Copy code dibawah dan paste di atas code tadi.

<div style='overflow:auto; width:ancho; height:100px;'>

Height boleh diubah mengikut kesesuaian anda.

  • Langkah 4 :

Lengkapkan coding tersebut dengan meletakkan penutup coding... Aku nak cakap pon aku tak pandai nak letak kat mana, so biarkan gambar berbicara.

  <div class='widget-content'>
<div style='overflow:auto; width:ancho; height:200px;'>
 
<div id='ArchiveList'>
  <div expr:id='data:widget.instanceId + &quot;_ArchiveList&quot;'>
    <b:if cond='data:style == &quot;HIERARCHY&quot;'>
     <b:include data='data' name='interval'/>
    </b:if>
    <b:if cond='data:style == &quot;FLAT&quot;'>
      <b:include data='data' name='flat'/>
    </b:if>
    <b:if cond='data:style == &quot;MENU&quot;'>
      <b:include data='data' name='menu'/>
    </b:if>
  </div>
  </div>
</div>

Ha tambah </div> kat hujung sekali...

  • Langkah 5 :

Click preview, kalau jadi Save Template...

Credit to : SINAR RAUDHAH



MORAL : Belajarlah selagi boleh belajar.

p/s : Pening kepala tengok HTML ni...

5/8/11

GURU UMPAMA…






Selalu kita dengar “guru umpama lilin membakar diri untuk menerangi orang lain”, relevan lagi tak ungkapan ni??? Zaman sekarang guru dah ada banyak pilihan nak berfungsi sebagai apa…







  • LILIN
    • Tetap menjadi lilin, membakar diri menerangi orang lain. Tapi ianya dah tak relevan pada zaman sekarang ni ha… Buat orang gelakkan adala… Sesekali je orang guna, masa candle light dinner tak pon masa black out je…
  • PELITA
    • Pelita (minyak tanah), menerangi kehidupan orang lain tanpa memudaratkan diri, hanya makin lama makin buruk rupa… Bila siang, orang tak pedulikan malah dibuang kerana rupa yang buruk… Yela, dah berjelaga, nak letak kat tengah-tengah rumah bagi orang tengok ke???
  • LAMPU KALIMANTANG
    • Dengan kuasa yang lebih tinggi ia menerangi orang, lebih terang dan menjadi pilihan ramai orang disebabkan kuasanya… Waktu sian pon dia tetap utuh , teguh menunggu sehingga ianya diperlukan lagi… Ianya tidak dipinggirkan walaupun kadangkala kehadirannya di siang hari tidak dialu-alukan…
  • LAMPU DECO
    • Menjadi kemegahan walaupun tujuannya adalah sama iaitu menerangi orang lain… Walaupun rupanya cantik, namun kuasanya tidaklah sehebat mana, terang-terang malap macam tu je… Tak mampu nak menerangi kesemua kawasan… Cuma kelebihannya, walaupun tak mampu nak bagi cahaya samada rosak atau hari siang ia tetap dipuji dengan kecantikan wajahnya serta sering ditempatkan di ruang utama.
Sekiranya anda seorang guru, pilihlah sebagai apa anda hendak berfungsi… Bukan cikgu pun tak pa…


MORAL : Guru umpama lilin, pelita, lampu pendaflour, dan lampu deco menerangi orang lain….

p/s : Cikgu yang ceria, cikgu lampu lip lap… hehe… Malam raya, bukan main meriah lagi…
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...