6/21/11

PENYIBUK

Tau apa tu penyibuk??? Penyibuk merupakan satu perkataan yang terbentuk apabila imbuhan “pen-“ di tambah pada perkataan asas “sibuk”, maka terjadilah satu perkataan baru iaitu “penyibuk”.

pen + sibuk = penyibuk


Dari segi maksudnya menurut pandangan aku, penyibuk ialah seseorang yang suka masuk campur urusan orang lain tanpa sebarang usul periksa terlebih dahulu dan yang paling penting TANPA DIUNDANG…

Contoh ayat harian:
“Hang jangan dok jadi penyibuk dok jaga tepi kain aku… Tepi kain hang pon tak terjaga…”
-----------------------------------------------------------

Pada dasarnya, perlukah seorang yang bergelar penyibuk ini dalam kehidupan bermasyarakat??? Bagi aku perlu, dan perlu juga melihat beberapa perkara terlebih dahulu sebelum seseorang itu menjadi penyibuk… Antara perkara yang perlu dilihat ialah, masa, tempat dan juga keadaan serta masalah yang nak disibukkan tu…

Sebagai contoh, perlukah kita menjadi penyibuk sekiranya jiran kita bergaduh suami isteri diwaktu malam sehingga menganggu tidur kita??? Kalau aku, perlu… Kacau aku tidur kot… Tapi ingat, tengok balik perenggan atas…

Nak jadi seorang penyibuk kenala ada otak dan pakai akal tu sama… Janganla jadi seorang penyibuk yang cuma ada suara nak memecah belahkan orang ataupun menambahkan lagi masalah… Memangla layak digelar penyibuk yang menyibuk…

Penyibuk manakah yang menjadi idaman kalbu??? Anda yang tentukan…



MORAL : Ada akal pakai elok-elok…
p/s : Tak sibuk, tapi saja buat sibuk…
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...